Vores kasserede tekstiler upcycles nu også til bæredygtige sneakers

Kan små pletter bare klippes af erhvervslivets kasserede tekstiler – så de kan upcycles til nye sneakers med mindst lige så lang levetid som sko fremstillet af nye tekstiler? Ja, hvis man spørger Wair, der upcycler vores slidstærke tekstiler – og hjælper os med at fremme FN’s verdensmål nr. 12: ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

RTE Wair

Hver 5. ung vil gerne begrænse sit forbrug af klimaårsager
Når de unge skal skrive ønskeliste til julen i år, vil der nok stå mange genbrugsgaver på listen – for ifølge eksperter er hver 5. ung villig til at begrænse sit forbrug af klimaårsager. En af de store klimasyndere er tøjindustrien, da mindre end 1 % af de materialer, som bruges globalt til at producere tøj, bliver genanvendt til at fremstille nyt tøj. Men heldigvis vinder flere nye virksomheder frem ved at lave tøj, der ikke går på kompromis med bæredygtigheden – en af de virksomheder er danske Wair, som fremstiller nye sneakers af bl.a. vores tekstilaffald.

"Der er globalt set for få tekstiler, som bliver upcyclet – de fleste sendes på forbrændingen eller downcycles ved f.eks. at blive finskåret og brugt i andre produkter, så tekstilerne får en lavere værdi og kvalitet. Vores mål er at bekæmpe tekstilspild og -affald mere effektivt ved at upcycle kasserede tekstiler til nye bæredygtige kvalitetsprodukter. I Wair-sneakers kommer størstedelen af stoffet fra Berendsens kasserede tekstiler; Berendsens arbejdstøj bruger vi både til skoenes overdel og detaljer, mens Berendsens duge bruges til skoenes for", siger Lili Dreyer, stifter og administrerende direktør hos Wair.

Derudover er skoenes gummisåler fremstillet af 70 % genbrugsgummi og 30 % naturligt gummi; indersålerne er lavet af plantebaserede materialer; snørebåndene er af genanvendt bomuld – og skoene kan returneres og recirkuleres, når kunderne på et tidspunkt ikke længere kan bruge dem. Så kan Wair nemlig sende skoene retur til sålfabrikken, hvor de kan laves om til nye såler.

662 kg kasserede tekstiler bliver til mere end 1.200 par sko
Siden Lili Dreyer startede Wair i 2019, har salget og produktionen af de bæredygtige sneakers taget fart – og nu er der 9 personer, som dagligt arbejder for virksomheden. Sideløbende er vores partnerskab med Wair vokset, og i 2020 har vi doneret 662 kg af vores kasserede jeans, overalls og duge til Wair, som sammen med en mindre mængde jeans fra Frelsens Hær bliver brugt til at fremstille Wair-sneakers.

"De 662 kg kasserede tekstiler, vi har fået fra Berendsen i år, kan blive til mere end 1.200 par sneakers, så dem er vi mega taknemmelige for! Og både vi og vores kunder er imponerede over stoffets kvalitet – man kan virkelig mærke, at det er usædvanligt slidstærke, kraftige og holdbare tekstiler. Det er vigtigt, da vi ønsker, at vores genanvendte sko skal holde mindst lige så længe som almindelige nyproducerede sneakers”, siger Lili Dreyer og fortsætter:

”At skoenes materialer har en historie bag sig er også noget, som både de unge og ældre kunder virkelig køber ind på. Så vi håber selvfølgelig, at succesen bare vil fortsætte, og at vi på sigt kan blive en endnu større tekstilaftager for Berendsen. Det er så vigtigt, at virksomheder står sammen nu, så vi i fællesskab kan sikre, at en større del af verdens tekstilressourcer bliver udnyttet optimalt i stedet for at ende på forbrændingen".

Den bæredygtige designer Susanne Guldager skaber cirkulære tøjkollektioner af vores kasserede tekstiler – og har igangsat et projekt, hvor studerende fra KEA har upcyclet tekstilerne til taktilt tøj til blinde. Læs mere her

Medarbejdere inspirerer hinanden til at handle bæredygtigt
Hos Berendsen har vi som ambition, at vi i 2030 skal genanvende 100 % af de tekstiler, som vi udlejer, vasker og løbende kasserer for landets virksomheder, fordi de f.eks. får små huller eller varige pletter. I 2019 donerede vi 46.500 af vores kasserede tekstiler til bæredygtige formål, og det er ikke kun godt for miljøet – det har også en stor værdi for vores medarbejdere og forretning.

"Vi er rigtigt glade for vores forskellige CSR-partnere, som upcycler vores kasserede tekstiler, så de får et nyt og længere liv. Vi ved, at vores fokus på at drive en miljøvenlig og socialt ansvarlig virksomhed er med til at højne vores medarbejderes engagement og loyalitet. Og at vores medarbejdere er stolte af vores partnerskab med Wair kan tydeligt ses – der er mange af dem, som selv har købt Wair-skoene og taget fotos foran spejlet, som de har delt med kollegerne via vores interne kommunikations-app: ”InTouch”. Og det er da fantastisk at opleve, at vi alle her hos Berendsen på den måde inspirerer hinanden til at tænke og handle mere bæredygtigt”, siger vores administrerende direktør Henrik Luxhøj.

Vores innovative app: "InTouch" sikrer, at vores medarbejdere kommer tættere på hinanden og det, der sker i vores virksomhed – læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en bæredygtig tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com