Ny app skal sikre, at vores medarbejdere kommer tættere på hinanden og bliver engagerede ambassadører for vores virksomhed

Det er jobtagers marked, og virksomheder må blive bedre til at kommunikere med medarbejderne, så de kan engagere og fastholde dem. Men hvordan gør man dét, hvis mange af de ansatte ikke har adgang til en computer i arbejdstiden? Med en nye app kan vores medarbejdere via mobilen blive forbundet med hinanden og det, der sker i virksomheden – og de kan selv markedsføre vores firma på LinkedIn og Facebook.

App

Rekordmange danskere skifter job – og virksomheder må styrke fastholdelsesevnen
I 2018 blev der registreret 835.296 jobskifter i Danmark – det er det højeste niveau nogensinde, og det stiller krav til landets virksomheder om at blive bedre til både at rekruttere de mange medarbejdere i omløb og at fastholde eksisterende kollegaer. Hos Berendsen er vi glade for, at vi lykkes med opgaven. I 2018 fik vi lukket 76 af vores i alt 79 rekrutteringsopgaver, 82 % af vores medarbejdere svarede på vores medarbejdertilfredshedsundersøgelse (MTU) i 2018, at de ville blive hos os det kommende år eller længere – og vi har haft et rekordlavt medarbejderfrafald i 2019. MTU'en viste også, at mange af vores medarbejdere ønskede mere information fra og om Berendsen – og det fik os til at reagere prompte og implementere en ny app: "InTouch".

"Vores dygtige medarbejdere er kernen i vores forretning – de slider og slæber for os hver dag, og de fortjener at få al den information, de ønsker, ligesom de skal høre om de succeser, som de skaber for vores forretning. Vi bruger e-mails, vores hjemmeside og LinkedIn til at fortælle nyheder om vores virksomhed og den forskel, vi sammen gør for miljøet og udsatte mennesker – og vi ved, at det spreder stolthed og engagement blandt dem, der ser budskaberne. Men før nåede vi ikke ud til 2 ud af 3 medarbejdere, for sælgerne er på farten, og alle dem, der håndterer vasketøjet på vores vaskerier, har ikke en arbejdscomputer. Med appen kan alle få informationer direkte på mobilen og lige ved hånden", siger Natja Hornsbæk Kleisdorff, HR-direktør hos Berendsen.

Tilgængelig kommunikation og socialt medarbejderforum
En undersøgelse viser, at den nye generation af medarbejdere: ”Generation Z” ønsker, at deres arbejde skal være meningsfuldt, passionsdrevet og gøre en reel forskel. De virksomheder, som formår at kommunikere til medarbejderne, at de gør en meningsfuld forskel, har altså en fordel, når det kommer til fastholdelse. For os var det dog også vigtigt, at indholdet i den nye app ikke blev defineret af ledelsen – og appen er derfor udviklet ud fra vores medarbejderes behov for kommunikation.

"Vores medarbejdertest viste, at de især ønsker aktuel information om netop deres afdeling og fagområde – og i appen kan vi individualisere vores kommunikation, så hver medarbejder på få sekunder kan finde den information, der er relevant for ham eller hende. Medarbejderne kan f.eks. dagligt se, om der er driftsændringer, besøg eller events i deres afdeling. De kan også finde vores medarbejdertilbud samlet ét sted. Og appen bringer os alle tættere på hinanden på tværs af vores landsdækkende afdelinger – for den har en social væg, hvor både medarbejdere og ledere kan dele opslag med hinanden ligesom på Facebook", siger Natja Hornsbæk Kleisdorff.

Opfordrer til at dele opslag på LinkedIn og Facebook
En undersøgelse fra Envision viser, at når vi danskere vil vide noget om en virksomhed, så stoler vi langt mere på det, vi får at vide af medarbejderne, end på budskaber fra f.eks. virksomhedens ledelse, reklamer, presse, website eller sociale medier. Medarbejderne er med andre ord virksomheders stærkeste ambassadører, og i vores nye app kan vores medarbejdere opsamle point til præmier, når de læser opslag og deler f.eks. artikler og jobopslag på LinkedIn og Facebook.

"Hos Berendsen står vi sammen om at gøre det bedste, vi kan, for vores kunder, forretningen og omverdenen. Det glæder mig, at den nye app kan styrke og udbrede vores åbne dialog i hele virksomheden og give medarbejderne et bedre talerør – både internt og eksternt på de sociale medier. Jeg er sikker på, at vores medarbejdere vil være de bedste til at sprede vores opslag til dem, de kender – og til at dele vores succeshistorier online, så vi sammen kan styrke vores brand og fremme vores vision om at drive CSR-agendaen på det danske marked", siger Henrik Luxhøj, administrerende direktør hos Berendsen.

Vi har også lanceret et innovativt digitalt onboarding-program, der effektiviserer vores velkomstforløb og knytter nyansatte til vores virksomhed så snart, de har underskrevet kontrakten. Læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en innovativ og ansvarlig tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com – vi svarer på din mail indenfor et døgn.

Fakta om danskernes jobskifter: