Vores flådestyringssystem baner vej for mere ansvarlig transport

Vi stræber efter at opnå mere ansvarlig transport. Og vores flådestyringssystem giver viden om, hvor vi kan sætte optimalt ind for at mindske CO2-udledningen, køre mere sikkert på vejene og konvertere til grønne køretøjer.

Ansvarlig kørsel

Når vi distribuerer tekstiler til og fra danske arbejdspladser, følger vores chauffører ruter, som er nøje planlagt ud fra både vores kunders leveringsbehov og vores ønske om at skåne klimaet ved at minimere antallet af kørte kilometer. Og ved hjælp af et intelligent Webfleet-flådestyringssystem kan vi hos Elis spore og via computeren få overblik over vores chaufførers reelle kørselsadfærd ude på vejene. Vores distributionsudviklingschef, Dan Rueløkke, fortæller:

”Det er vigtigt for os, at vores chauffører passer godt på sig selv og andre mennesker i trafikken, og at de kører med omtanke for klimaet. Derfor får vi nu et flådestyringssystem i alle vores distributionslastbiler og mindre varevogne, som ikke kun giver os overblik over, hvor vores køretøjer befinder sig hvornår – men også opsamler historiske og realtidsdata om bl.a. chaufførernes kørehastigheder, acceleration, opbremsninger, kørsel i højre- og venstresving, om de husker at slippe speederen og lade bilen trille langsomt hen til krydset og undgår at holde i tomgang og bruge unødigt brændstof på det. Vi kan også få overblik over køretøjernes reelle brændstofforbrug og CO2-udledning på tværs af Danmark og for den enkelte vogn eller tur – og fremover vil vi i højere grad begynde at monitorere CO2-udledningen og samarbejde tættere med vores chauffører om at nedbringe den”.

Vores vaskerier er svanemærkede – og en ny analyse fra Nordisk Miljømærkning dokumenterer, at man kan spare mindst 27 % CO2 ved at vælge svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj. Læs artiklen her

Sikker og CO2-besparende kørsel
Michael Gotfredsen er Sales Manager Danmark for Webfleet Solutions – og som han forklarer her, er der en sammenhæng mellem dét at køre sikkert og at køre med omtanke for klimaet:

”I Webfleet-systemet er der indlagt fartgrænserne for vejstrækninger over hele Danmark, så Elis kan få overblik over, at chaufførerne overholder dem – og stræbe efter, at der køres ved lavere hastigheder end fartgrænserne, da det både reducerer brændstofforbruget og risikoen for ulykker. Køreadfærden måles også ved, at der i Elis’ distributionsvogne er installeret en sort boks med et gyroskop, der kan mærke rystelser, som f.eks. når der trædes hårdt på speederen – og faktorer som hurtig acceleration og opbremsning har både indvirkning på sikkerheden og CO2-udledningen. Så Elis får konkrete data, som de kan bruge til at tage en dialog med chaufførerne om, hvordan de kan forbedre kørevaner for at køre endnu mere ansvarligt generelt eller på konkrete strækninger”.

Grøn strøm, solceller, elbiler og energioptimeringer af produktionen er bare nogle af de initiativer, som vi fokuserer på for at støtte op om den grønne energiudvikling – læs mere her

Viden til at prioritere omstilling til grønne køretøjer
Hos Elis har vi som ambition, at hele vores flåde af distributionsvogne og personfirmabiler skal være konverteret til grønne køretøjer i 2030. Som Dan Rueløkke fortæller her, kan flådestyringssystemet hjælpe os godt på vej med indsatsen indenfor distributionsvogne:

”Noget genialt ved flådestyringssystemet er, at vi kan trække rapporter, som viser os, hvor mange kilometer vores forskellige vogne typisk kører om dagen – og hvor mange dage vi kunne have kørt ruterne i en eldrevet vogn uden at stoppe for at oplade den undervejs. Det giver os et helt unikt dataindblik, som kan hjælpe os med at prioritere, hvor vi først og mest optimalt kan overgå til grønne distributionsvogne. Vi har allerede indkøbt flere eldrevne varevogne, som vi tog i brug i januar, og her vil vi også fremadrettet kunne bruge flådestyringssystemet til at monitorere elforbruget fra dem. Så det er et godt værktøj til at opsamle den viden, vi i Elis behøver på vores grønne rejse”.

Ifølge Michael Gotfredsen rummer flådestyringssystemet også flere funktioner, som kan være praktiske for virksomheder med eldrevne distributionsvogne.

”Med Webfleet kan du se, hvor meget strøm der er på den enkelte bil, og hvor lang rækkevidde den har tilbage – det kan f.eks. hjælpe Elis til at se, om en konkret distributionsvogn har strøm nok til at tage sig af en pludselig levering til en kunde. Samtidig kan systemet give overblik over, om alle eldrevne vogne efter dagens køreture er blevet sat til opladning – og det er jo afgørende for, at de er klar til at løse den næste dags opgaver”, siger Michael Gotfredsen.

Vi vil have fuldt overblik over, hvordan vi hos Elis bedst kan gøre en forskel for klimaet. Derfor har vi nu fået kortlagt den samlede CO2-udledning for hele Elis Danmarks værdikæde. Læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en tekstilservicepartner, der har fokus på ansvarlig transport? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com