Ny analyse: Stor CO2-besparelse ved svanemærket tekstilservice

Alle vores vaskerier er svanemærkede – og en ny analyse fra Nordisk Miljømærkning dokumenterer, at man kan spare mindst 27 % CO2 ved at vælge svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj.

RTE - Svanemærket

At et vaskeri er svanemærket betyder, at hele tekstilservicen (ikke kun vaskemidler) overholder Svanemærkets krav om at minimere miljø- og klimapåvirkningen. Svanemærket sætter bl.a. grænser for energiforbrug og emission af drivhusgasser – og en ny analyse fra Nordisk Miljømærkning viser, at virksomheder og kommuner sparer mindst 27 % CO2 ved at vælge en svanemærket tekstilservice frem for en gennemsnitlig ikke-svanemærket tekstilservice til vask af arbejdstøj. Det svarer til, at der spares 175 g CO2 per kg vasketøj.

”Den gennemførte beregning er lavet på baggrund af en konservativ tilgang, hvor der kun er medtaget de krav, som giver det bedste grundlag for at beregne en direkte klimaeffekt. Alligevel viser resultatet en reduktion på minimum 27 % CO2. Det er en reduktion, som giver mærkbare gevinster for klimaet – og analysen understreger, at Svanemærket i høj grad også er et klimamærke,” siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Analysen er kun beregnet ud fra grænser for energiforbrug, emission af drivhusgasser og vandforbrug på vaskerierne. Svanemærket stiller dog flere andre krav til vask af arbejdstøj (bl.a. om miljørigtig kørsel, miljømærkede tekstiler og klassificerede kemikalier), som ikke er med i beregningen – så sandsynligvis kan CO2-reduktionen være større, end analysen viser. Læs mere om Nordisk Miljømærknings analyse her

Vi hæver hele tiden barren for vores miljø- og klimaindsats
Siden 90’erne har vores vaskerier kontinuerligt målt og reduceret vand-, energi- og kemiforbruget, så vores forbrug opfylder Svanemærkets krav. Og som vores CSR-chef Christina Saxkjær fortæller, er Svanemærket med til at sikre, at vi hele tiden hæver barren:

”Svanemærkets krav skærpes løbende, og samtidig skal vi løbende dokumentere, at vi lever op til de nye, skærpede krav for at bevare vores certificering. Alle vores vaskerier bliver desuden auditeret af Miljømærkning Danmark, som sikrer, at vi lever op til kravene på energi, vand, kemi og løbende forbedrer os. Det giver vores kunder en uvildig tredjeparts ord for, at vi handler ansvarligt og opfylder alle de skærpede krav. Vores certificering med Svanemærket og ISO-certificering indenfor CSR og miljø samt vores verdensmålscertificering fra Bureau Veritas hjælper os med at arbejde fokuseret og struktureret med hele tiden at blive mere miljø- og klimavenlige i vores egen produktion og i alle led af vores værdikæde”.

Du kan læse mere om de krav, som vores svanemærkede vaskerier skal overholde, i artiklen her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en svanemærket tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com