Vi lancerer 100 % genanvendte snakes til opsugning af oliespild

Vores nye snakes er fremstillet af vores kasserede tekstiler, som bliver omsyet af mennesker med særlige hensyn. De er et 100 % genanvendt og mere effektivt alternativ til de nyproducerede snakes, virksomheder normalt bruger til at opsuge oliespild.

Snakes

Genanvendte olieklude giver snakes højere sugeevne

På værksteder og i produktionsvirksomheder sker der hver dag oliespild under de ansattes reparationsarbejde og ved lækager fra maskiner. Hvis spildet er stort eller kommer fra rør og hjørner på maskiner, kan de bøjelige, slangeformede snakes nemt lægges rundt om det område, hvor der er behov for at afgrænse og opsuge olien effektivt – før den spreder sig og forårsager faldulykker eller dyre skader på inventaret. Mange virksomheder bruger nyproducerede snakes eller papir til at løse opgaven, men nu lancerer vi et mere optimalt alternativ.

Flere af vores kunder efterspurgte snakes, og det behov ville vi rigtig gerne imødekomme – vi havde dog ikke lyst til at begynde at tilbyde dem de engangssnakes, der findes på markedet nu, da de suger for lidt og er fremstillet af polypropylen, så de skaber en masse plastaffald. Derfor valgte vi at udvikle en mere effektiv og bæredygtig løsning selv; Vores nye snakes er lavet af nogle af vores kasserede tekstiler, hylsteret er lavet af duge, der er syet sammen, som så fyldes op med vores kasserede miljøklude til optørring af olie. Inden i én snake ligger der ca. 25 miljøklude, og hver klud har samme sugeevne som ca. 4 meter papir fra en værkstedsrulle… så samlet set kan én snake opsuge det samme som ca. 100 meter papir, og de er langt mere effektive end de typiske engangssnakes", siger Palle Rasmussen, Afdelingschef for Elis Miljøservice.

Tekstiler bliver omsyet af mennesker med særlige hensyn

Vi har som ambition, at vi i 2030 skal genanvende 100 % af de tekstiler, som vi udlejer, vasker og løbende kasserer for landets virksomheder. Vi samarbejder med en lang række CSR-partnere og velgørende organisationer, som upcycler og giver vores kasserede tekstiler et nyt liv – og produktionen af vores nye snakes foregår også menneskeligt ansvarligt.

Vi holder hver dag restauranter og hoteller forsynet med rent linned – og når deres duge med tiden får små huller eller f.eks. pletter, sender vi en del af dem til Incita , hvor mennesker med særlige hensyn syr dugene om til hylstrene på de nye snakes. Dem får vi retur, så vi løbende kan fylde dem med nogle af de klude, som vi kasserer for værksteder og produktionsvirksomheder. På dén måde sparer vi miljøet for både ressourcekrævende nyproduktion af bomuld og affald fra erhvervslivets tekstiler – og samtidig er vi med til at gøre en menneskelig forskel”, siger vores CSR-chef Louise Elver.

At projektet gør en forskel, oplever de også hos Incita.

Hos Incita sætter vi stor pris på samarbejdet med Elis, hvor vi hjælper hinanden med at nå strategiske mål. For Incita betyder det, at vi bidrager til bæredygtig produktion, og at vi har lettilgængelige og meningsfulde opgaver til mennesker, der enten er ansat hos os i fleksjob eller står langt fra arbejdsmarkedet og får vores hjælp til afklaring af arbejdsevnen”, siger Maj-Britt Degn Christensen, områdechef for Incitas afdelinger i Silkeborg og Aarhus.

Du kan læse mere om vores miljøklude til optørring af olie i artiklen her

Sikker og ressourcebesparende affaldshåndtering

Vores nye snakes er et supplement til de genanvendelige oliemåtter og -klude, vi allerede udlejer og vasker for produktionsvirksomheder som et bæredygtigt alternativ til engangsmåtter og -papir. Og til alle disse produkter medfølger vores lufttætte beholdere, så vores kunder kan opbevare de brugte tekstiler sundt og sikkert.

Når det går hurtigt ude i virksomhederne, sker det indimellem, at medarbejdere kommer til at smide f.eks. engangspapir eller -tekstiler med optørret olie i skraldespanden til almindeligt affald. Men det er både miljøbelastende og ulovligt, da affald med olierester skal bortskaffes som farligt affald – og hvis affaldet ligger i en åben skraldespand, kan det skabe brandfare og udlede sundhedsskadelige dampe til medarbejderne. Derfor har vi udviklet en specialdesignet lufttæt beholder, som vores kunder opbevarer de brugte tekstiler i, indtil vores chauffører ca. hver 4. til 8. uge kommer og udskifter dem med rene”, siger Palle Rasmussen og fortsætter:

Som en del af vores service sørger vi løbende for at indkøbe nye tekstiler, så vores kunder altid har nok rene tekstiler ved hånden i hverdagen. Efterhånden som tekstilerne skal bortskaffes, sørger vi for, at det sker korrekt – og vores kunder får en årlig miljørapport som dokumentation til myndighederne. Så vores service frigiver en masse ressourcer hos vores kunder, der får mere tid til deres kerneopgaver.”

Du kan læse mere om vores bæredygtige MasterMat-oliemåtter i artiklen her

Vil du vide mere om fordelene ved vores miljøvenlige og ressourcebesparende løsninger til oliespild? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com