Innovativ app sikrer, at vores nyansatte bliver en del af fællesskabet og kulturen

Virksomheder har akut behov for flere hænder, og de må tænke kreativt for at fastholde de nyansatte. Vores nye onboarding-program sikrer, at nyansatte får en personlig velkomst via den app, der i hverdagen knytter vores medarbejdere sammen.

innovativ app - RTE

Manglen på arbejdskraft er rekordstor i servicesektoren
I erhvervslivet er hjulene igen i gang, og landets virksomheder ser optimistisk på fremtiden, men der er et skår i glæden: Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er der i bl.a. servicesektoren en rekordstor andel af virksomheder, som mangler arbejdskraft. Så hvad skal der til for at tiltrække og fastholde de medarbejdere, der lige nu er rift om? Ifølge konsulenthuset Ballisager er ”Gode kollegaer” det absolut vigtigste parameter, når danskerne søger nyt job. Derfor har vi hos Elis nu lanceret et digitalt onboarding-program, hvor nyansatte via en innovativ app kan komme tættere på vores virksomheds fællesskab og kultur.

”Vores afdelinger ligger spredt over hele landet, men i hverdagen har vi kollegaer et tæt samarbejde om at servicere Elis’ kunder – og vores interne kommunikations-app: ”InTouch” sikrer, at vores over 1.300 medarbejdere via mobilen er forbundet med hinanden og det, der sker i virksomheden. Vi ønsker, at nyansatte fra starten skal føle, at de har en plads i dét fællesskab. Derfor får de kort tid efter, de har underskrevet ansættelseskontrakten, adgang til vores InTouch-app, som bl.a. har en social væg: ”Tørresnoren”, hvor alle ansatte deler opslag med hinanden ligesom på Facebook. I appen kan vores nuværende medarbejdere f.eks. sende personlige velkomsthilsner til de nyansatte – og de nyansatte kan sende takkehilsner retur til dem…”, siger vores HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk og fortsætter:

”De nyansatte kan også se ”high five-opslag” fra vores medarbejdere, der anerkender hinanden for at give en ekstra hånd med vasketøjet på en travl dag – og de kan se opslag fra vores ledere, der måske lige har inviteret til en værdsat kollegas jubilæum eller roser teamet for at indsamle bunker af vores kasserede tekstiler til velgørenhed. Vi har en gennemsnitlig medarbejderanciennitet på 10 år, og det skyldes i høj grad vores stærke interne kultur, hvor vi deler vores fælles succeser og står sammen om at passe på hinanden og miljøet – men kultur er noget, som er svært at forklare med ord. Derfor vil vi sikre, at vores nyansatte via appen selv oplever og mærker sammenholdet, allerede inden de er startet”.

Individualiseret velkomst via app
Reelt er vores nye velkomstforløb både et preboarding- og onboarding-program, da vores nye medarbejdere både før – og i en periode efter – de er startet i virksomheden, kan gå ind i et specifikt onboarding-program i appen. Her kan de bl.a. tage GDPR-kurser og lære alt om Elis’ historie, adfærdskodeks, sikkerhedspolitik, CSR-værdier og vores ambitiøse 2030-mål om at opnå 100 % genanvendelse af tekstiler, 100 % ansvarlig transport og at blive kåret som Danmarks bedste arbejdsplads. De nyansatte kan også se en personlig velkomst-video fra vores direktør – og en række videoer fra deres nye kollegaer, der hver især fortæller om deres arbejdsområde og motivation for at arbejde hos os.

”I stedet for et statisk og ensartet velkomstforløb for alle, så får vores nyansatte via appen fremover en mere levende, engagerende og målrettet kommunikation. I onboarding-programmet er en del af indholdet også individualiseret ud fra, om den nyansatte er vaskerimedarbejder, funktionær eller leder. Vaskerimedarbejdere kan finde podcasts og artikler om, hvordan de kobler af, passer på kroppen og får en god nattesøvn – og cases om Elis-medarbejdere, der har fleksible arbejdstider for at opnå balance i arbejds- og privatlivet. Både vaskerimedarbejdere og funktionærer kan få overblik over mulighederne i deres sundhedssikring og læse artikler om, at både mænd og kvinder af alle nationaliteter kan opkvalificere sig til nye stillinger hos os – og ledere kan få inspiration til tillidsfuld distanceledelse”, siger vores HR-konsulent Pernille Kristensen.

Medarbejdere deler aktivt jobopslag på LinkedIn
InTouch-appen blev allerede introduceret for vores medarbejdere i 2019, og siden har appen i dén grad bevist sit værd – både som et fantastisk kommunikationsværktøj i hverdagen og som et uundværligt medie til at kommunikere til både vores hjemsendte og ikke-hjemsendte medarbejdere under corona-krisen. Derfor er det naturligt, at appen nu er blevet videreudviklet, så den også fungerer som et optimalt onboarding-værktøj. Vores administrerende direktør Henrik Luxhøj fortælller:

”InTouch-appen har styrket den åbne dialog, vi ønsker at have på tværs af virksomheden, og den har samlet alle vores ledere og medarbejdere om én kommunikationsplatform. Alle dem, der håndterer vasketøjet på vores landsdækkende vaskerier, har ikke en arbejdscomputer – og dem kan vi nu nå ud til via mobil-appen, der altid er ved hånden. InTouch-appen er blevet en integreret del af vores medarbejderes hverdag, som de også bruger aktivt til at dele vores virksomheds CSR-artikler og jobopslag med deres netværk på bl.a. Facebook og LinkedIn – en ny undersøgelse viser, at vi hos Elis har de mest aktive medarbejdere på LinkedIn indenfor vores branche i hele Europa. Den udvikling har InTouch-appen fremmet, og vi vil fortsat investere i at udbygge appen, da den både styrker vores arbejdsglæde og værdier og hjælper os med at tiltrække og fastholde medarbejdere.”

Du kan læse mere om vores InTouch-app i artiklen her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en innovativ og CSR-fokuseret tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Fakta: Antallet af jobannoncer boomer

• I juni 2021 var der 31.600 jobannoncer på Jobindex.
  • Det er det højeste antal jobannoncer på Jobindex siden februar 2008 – kort tid før finanskrisen.
  • Jobindex er landets største jobportal, og mængden af annoncer på Jobindex giver derfor et godt billede af efterspørgslen på nye medarbejdere.

Kilde: Berlingske