Vi skaber gode rammer for udsatte børns sommerferie under corona

Corona-krisen har været hård for især sårbare børn, så det er en glæde, at de nu kan pakke kufferterne og tage på Ungdommens Røde Kors’ ferielejre. Selvom vores vaskerier stadig er påvirket af krisen, støtter vi børnenes sommerferie.

ungdommens røde kors - RTE

Hvert 20. barn lever i fattigdom i Danmark
Corona har påvirket de fleste børn psykisk og fysisk. Aldrig før er så mange børn og unge blevet henvist til psykiatrien i Region Hovedstaden som i 2020 – og en SDU-undersøgelse viser, at over 87 % af 6-16-årige under 2. corona-nedlukning har været fysisk aktive i mindre end 1 time om dagen, mens hver 4. har taget på i vægt. Men for nogle børn er det almindelig hverdag at skulle undvære sport og de sociale arrangementer, som alle børn måtte savne under corona. For selvom Danmark er et rigt land, lever hvert 20. barn i fattigdom – og for mange af de børn byder et normalt år hverken på fritidsaktiviteter, børnefester eller rejser. Derfor holder Ungdommens Røde Kors ferielejre i uge 28, 29 og 30 for børn og unge fra udsatte familier, der ikke har økonomi til at tage på sommerferie. Thomas Knudsen er frivillig projektleder i Ungdommens Røde Kors, og som han fortæller, har corona kun forstærket de udsatte børns behov for at komme på ferielejr:

”Alle børn har betalt en høj pris for nedlukningerne – især de sårbare børn, der deltager i Ungdommens Røde Kors’ ferielejre. Mange af de børn lever i familier med fattigdom, sygdom, misbrug eller vold, og deres forældre har ikke haft ressourcer og overskud til at sætte spændende ting i gang under nedlukningerne. Hvis et barn f.eks. har gået rundt derhjemme med en depressiv mor i måneder, så har barnet savnet glæde. Og et barn i et volds- eller misbrugsramt hjem har haft svært ved at flygte fra ubehagelige situationer, når alt var lukket ned. Derfor er vi så glade for, at vi både i 2020 og 2021 har fået lov til at holde ferielejrene på trods af corona”, siger Thomas Knudsen og fortsætter:

”På ferielejrene er der ca. 1 frivillig voksen til 2 børn, så alle de sårbare børn kan få den tætte voksenkontakt og de kram, som de behøver. Målet er at fylde børnene med gode oplevelser, og det skal vi nok lykkes med igen i år – ikke mindst fordi vores frivillige og vores erhvervsstøtter som Elis har gjort en kæmpe indsats for at give børnene en rigtig god ferie.”

Vi vasker hundredvis af tekstiler for ferielejrene
Vores industrivaskerier udlåner og vasker hvert år flere hundrede lagner, pude- og dynebetræk og håndklæder for Ungdommens Røde Kors’ ferielejre – og som Thomas Knudsen fortæller, er det en værdifuld støtte:

”Elis har i årevis leveret linned til ferielejrene, og nu er det faktisk sådan, at Elis er næsten lige så ivrige for at hjælpe os, som vi er glade for at få deres hjælp! Elis tager selv dialogen med vores frivillige, hvis de har brug for input for at sikre, at alle ferielejre får de rigtige tekstiler rettidigt, og den form for proaktivitet er usædvanlig og helt fantastisk. Sidste år nævnte Elis godt for os, at deres vaskerier var hårdt ramt af corona-krisen – og jeg synes, det er vildt rørende, at de på trods af det ikke var i tvivl om, at de fortsat ville støtte os. Elis giver os hvert år en super flot donation, for hvis vi selv skulle betale for at leje og få vasket flere hundrede tekstiler, ville vi have færre penge til spændende ture og sjove oplevelser for børnene”.

Vi vasker årligt over 20.000 stykker linned som støtte til Ronald McDonald Hus, hvor familier kan bo, mens deres alvorligt syge barn er indlagt på Rigshospitalet. Læs mere her

I en krisetid er der særligt behov for erhvervslivets støtte
Som tekstilleverandør til størstedelen af landets hoteller og restauranter var vi hos Elis naturligt ramt af den faldende turisme, nedlukningerne og corona-restriktionerne blandt vores kunder i 2020 – ligesom de hjemsendte og hjemmearbejdende danskere sidste år gav et fald i omsætningen i vores hygiejneafdeling, der forsyner arbejdspladser med bl.a. toiletpapir, sæbe og håndaftørring. Nu er vi på vej ud af krisen, og som vores administrerende direktør Henrik Luxhøj fortæller, vil vi heller ikke i år gå på kompromis med støtten til Ungdommens Røde Kors:

”I en krisetid er der behov for, at erhvervslivet giver en ekstra hånd til samfundets udsatte. Hos Elis gør vi hver dag en indsats for at hjælpe mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet i job, og vi har 46 nationaliteter ansat – og ligesom det var et naturligt valg for os at opkvalificere og fastholde ca. 250 medarbejdere ved at sende dem på bl.a. danskkurser under corona, så er det også naturligt for os at fortsætte støtten til Ungdommens Røde Kors’ ferielejre. For vores hotel- og restaurantvaskerier tager det naturligvis nogle arbejdstimer at få sorteret, vasket, tørret og rullet alle ferielejrenes tekstiler. Men at støtte sårbare børn i en ensom og utryg tid spreder glæde og sammenhold blandt vores medarbejdere – og vi ville aldrig opgive støtten, nu hvor børnene har mest brug for hjælp”.

Læs mere om hvordan vi fastholdt fokusset på bæredygtighed i 2020 i CSR-rapporten her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en CSR-fokuseret tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Fakta om udsatte børn i Danmark:

• I Danmark lever 59.700 børn under 18 år i familier, der er under fattigdomsgrænsen – det svarer til hvert 20. barn, viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
  • Ifølge en undersøgelse fra Børnerådet savner hvert 4. barn i 4. klasse almindelige goder som at gå til fritidsaktiviteter, deltage i børnefødselsdage, få morgenmad eller komme på ferie.
  • Ca. hvert 6. barn i Danmark har været udsat for fysisk vold i hjemmet, viser en VIVE-undersøgelse.
  • Ifølge Børns Vilkår oplever mindst 1 barn i hver klasse (5 %), at de voksne i hjemmet drikker for meget.
  • Ungdommens Røde Kors sender 1.400 udsatte børn og unge på en uges ferielejr hvert år, hvilket drives af 900 unge frivillige