Vores kasserede sengetøj giver hvile og overskud til unge hjemløse

Hos Berendsen har vi som ambition at genanvende 100 % af vores tekstiler i 2030. Vi donerer mange af vores kasserede tekstiler til godgørende formål som PotentialeHotellet, hvor unge hjemløse nu sover trygt i vores bløde hotelsengetøj.

potentialehotellet

Træværksted, æggesalg og fælles madlavning for unge hjemløse
Ca. hver 3. hjemløse er kun 18-29 år – en alder, hvor deres liv skal hjælpes godt fra start. Derfor er det særligt vigtigt, at de unge hjemløse ikke bliver gadesovere eller ender med at bo langvarigt et sted for voksne hjemløse, hvor der mangler fokus på, at de unge skal hjælpes videre i uddannelse, job og egen bolig. På forsorgshjemmet PotentialeHotellet i Herning griber de hjælpen til de unge hjemløse anderledes an – her får alle noget inspirerende at stå op til om morgenen, og stedets kreative værksteder, hønsegård og fælles madlavning holder de unge hjemløse godt i gang.

”PotentialeHotellet giver de unge hjemløse et midlertidigt bosted, hvor de ikke bare bliver opbevaret – men også anerkendt og hjulpet videre mod deres egne håb og mål for livet. Flere af de unge har psykiske lidelser og har oplevet et helt livs svigt, som har ført til et misbrug, der ikke kan vendes på et par dage. De mangler et støttende netværk, og vi er her både til at heppe på dem og gribe dem, når de falder. Ved at deltage i vores træværksteder eller bestyre vores kiosk og æggesalg kan de unge få faglige og menneskelige kompetencer og succesoplevelser, der giver dem mod til at søge uddannelse, job eller bolig. Og den støtte, som vi får fra bl.a. Berendsen, viser de unge, at samfundet og erhvervslivet også gerne vil hjælpe dem videre ", siger René Nielsen, bestyrelsesmedlem hos PotentialeHotellet.

Foreningen Hellebro har slået dørene op til et nyt sted i Valby, hvor unge hjemløse også kan sove varmt om natten i sengetøj, som vi har doneret. Læs mere her

Vi har doneret hotelsengetøj til alle de unge
PotentialeHotellet har 14 hjemløse beboere i alderen 18-30 år, og stedet gør så stor en indsats for at opbygge de unges ressourcer, at de hver måned kan sende gennemsnitligt 2 unge hjemløse ud i samfundet. Hos Berendsen har vi doneret 30 sæt kasseret hotelsengetøj med dynebetræk, pudebetræk og lagner til PotentialeHotellet, så alle de unge kan få en god nats søvn og samle kræfter til at komme videre i livet.

"For de unge, der før har sovet på gaden, er det helt fantastisk at komme ind og ligge i knitrende rent hotelsengetøj. Og det gør mig enormt glad, at det er kasserede tekstiler, som nu har fået et nyt liv. Ligesom disse kasserede tekstiler stadig rummer en stor værdi, så har de unge hjemløse også mange ressourcer, som de kan bidrage med til samfundet. Og de lækre kvalitetstekstiler fra Berendsen hjælper os med at give de unge det omsorgsfulde og kærlige ophold, som de behøver, mens de arbejder med at finde troen på dem selv", siger René Nielsen.

Vi har doneret over 9.590 af vores kasserede tekstiler til Kirkens Korshær, som i år bl.a. skal uddeles i varmestuer og sælges i genbrugsbutikker. Læs mere her

Fra tekstilaffald til værdifulde ressourcer
Sidste år donerede vi 46.500 af vores kasserede tekstiler til godgørende formål, så de fik et nyt liv i stedet for at blive brændt. Vores langsigtede mål er at genanvende 100 % af de tekstiler, som vi udlejer, vasker og løbende kasserer for landets virksomheder, fordi de bliver slidt eller får varige pletter.

"Hos Berendsen gør vi meget for at få det bedste ud af ressourcerne – både i vores svanemærkede vaskeprocesser, hvor vi renser og genanvender vaskevandet, når vi reparerer vores tekstiler for at forlænge levetiden, og når vi gør en indsats for at aktivere samfundets uudnyttede menneskelige ressourcer. Vi har 7 vaskerier, som er virksomhedscentre og samarbejder med jobcentrene om at hjælpe langtidsledige og mennesker med psykiske og fysiske udfordringer i job. Vi ved, at socialt udsatte kan vokse med opgaverne og blive en værdifuld arbejdskraft med tålmodig oplæring, rummelighed og støtte. Og det er en stor glæde, at vores kasserede hotelsengetøj kan hjælpe unge hjemløse med at få hvile og overskud til at opdage og udnytte deres potentiale", siger Henrik Luxhøj, administrerende direktør hos Berendsen.

Voksne med psykisk og fysisk udviklingshæmning fra Køge Kommunes ITC (industrielt træningscenter) er på skift i praktikforløb i vores afdeling i Ishøj til stor glæde for alle parter. Læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en miljømæssigt og socialt bæredygtig tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Fakta: Hjemløse i Danmark

• Den seneste optælling af hjemløse fra 2019 viser, at der er 6.431 hjemløse i Danmark – det tal er stort set uændret i forhold til den forrige optælling i 2017