Vi genanvender plastikposer fra fødevareproducenters arbejdstøj

4.253. Så mange brugte plastikposer har vores vaskeri i Aarhus taget retur fra Danish Crown Toppings på årets første 5 måneder – og poserne genanvendes i nye poser, som vi bruger til at pakke fødevareproducenters tøj.

plastikgenanvendelse

For fødevareproducenter er det essentielt at beskytte deres produkter mod kontaminering, og derfor vasker vores vaskeri i Aarhus fødevarekundernes tøj i et ISO 22000-certificeret område – og til fødevarekunder med særlige hygiejnekrav pakker vi hvert stykke tøj enkeltvist i FSSC-certificerede plastikposer, som er godkendt til fødevareproduktion. For at reducere mængden af plastaffald tilbyder vi nu vores fødevarekunder, at vi kan tage alle plastikposerne retur. Poserne får vi renset og lavet om til ny FSSC-certificeret plastik, som vi køber fra vores leverandør igen, og på den måde opnår vi et 100 % cirkulært flow.

Som den første kunde har Danish Crown Toppings, der en del af Danish Crown Foods, sagt ja til at teste ordningen i årets første 5 måneder – og nu har de besluttet, at ordningen skal være permanent.

”Vi producerer toppings af bl.a. pepperoni, der kommer på millioner af pizzaer hvert år – og for at leve op til vores kunders høje hygiejnekrav er vi BRC- og USDA-certificerede. Vi har mange medarbejdere, der skifter enkeltpakket arbejdstøj hver dag, og vi har stort fokus på bæredygtighed – så da Berendsen tilbød denne ordning, sagde vi straks ja! Det er så nemt – vores medarbejdere skal bare smide de brugte poser i en sæk, som Berendsen har opstillet til os. Så kommer deres chauffør hver uge og afhenter poserne, samtidig med at han henter vores snavsetøj. Og det er simpelthen fantastisk, at Berendsen ikke kun tager poserne retur – men at de også har styr på hele værdikæden, så vi får garanti for, at plastikken genanvendes", siger Flemming Pedersen, Plant Manager hos Danish Crown Toppings.

Ny maskine presser tusindvis af poser til baller
For at sikre, at Aarhus-vaskeriet kan opbevare de tusindvis af plastikposer, som tages retur, har vi investeret i en innovativ pressemaskine, der kan presse ca. 4.200 plastikposer om til én 50 kg plastballe. Selvom maskinen ikke fylder meget på vaskeriet, rummer den et enormt potentiale for, at både vi og vores kunder kan gøre en miljøforskel – og samtidig sikrer den, at vi kan opretholde vores indsats for at skabe et ryddeligt og sikkert arbejdsmiljø for vores medarbejdere.

"På årets første 5 måneder har vores vaskeri i Aarhus i alt leveret 57.965 stykker enkeltpakket tøj i plastikposer til alle de af vores kunder, som er fødevareproducenter med særlige hygiejnekrav. Med den nye pressemaskine har vi fremover plads til at tage poserne fra alle disse kunder retur. Udover Danish Crown Toppings har en anden kunde allerede sagt ja til at blive en del af ordningen – og vi stræber efter at få flere kunder overbevist om at lade os tage deres poser retur til genanvendelse. Så kan vi sammen gøre vores svanemærkede vaskeløsning endnu mere cirkulær og beskytte naturen mod ressourcespild og plastaffald", siger Lisbeth Linde, QA Manager hos Berendsen.

Kokkenes Køkken har investeret i tusindvis af kokkejakker og forklæder fra vores CSR-kollektion, som bl.a. er fremstillet af brugte engangs-plastikflasker. Læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en bæredygtig tekstilservicepartner? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com