Urbasers medarbejdere er synlige i trafikken med vores professionelle vaskeløsning og reflekstjek

Renovationsselskabet Urbaser tager et stort ansvar for at passe på medarbejderne og miljøet. Derfor samarbejder de med os, og vi tjekker løbende trafiksikkerhedsværdien i renovationsmedarbejdernes reflekstøj – og vasker tøjet på et svanemærket vaskeri.

urbaser

Reflekstøj beskytter renovationsmedarbejdere mod påkørsel
Når Urbasers renovationsmedarbejdere kører rundt for at tømme danskernes affaldsspande, arbejder de tæt på trafikerede veje – derfor skal medarbejderne ifølge Arbejdstilsynets krav være synligt klædt i reflekstøj, som opfylder EN ISO 20471-standardens højeste sikkerhedsklasse: 3. Tidligere stod Urbasers medarbejdere for at vaske tøjet, som blev kasseret, når de selv syntes, at det så slidt ud. Men nu har Urbaser – i første omgang i Sønderborg kommune – startet et samarbejde med os, hvor vi udlejer, reparerer og vasker reflekstøjet professionelt. På vores specialvaskerier bliver tøjets reflekser løbende kontrolleret med et ”retroreflektometer” for at tjekke, at det fortsat har den korrekte trafiksikkerhedsværdi – og hvis tøjet med tiden bliver beskadiget eller mister noget af synligheden, når det er blevet vasket mange gange, bliver det repareret eller udskiftet af os. Dét er der ifølge Urbasers driftschef Erik Bohn Andreasen en stor tryghed ved:

”Tidligere fik vores renovationsmedarbejdere stillet vaskemaskiner til rådighed på vores lokationer, så de kunne vaske reflekstøjet der. Men i praksis var der mange medarbejdere, som vaskede tøjet hjemme, og så er der risiko for, at bakterier fra rest- og bioaffald kan spredes til familiens tøj. Dét kan vi beskytte dem mod, nu hvor Elis vasker tøjet. Og fordi Elis løbende kontrollerer tøjets reflekser, kan vi være helt sikre på, at vi hver morgen sender vores renovationsmedarbejdere ud på vejene i tøj, der har optimal synlighed og opfylder klasse 3-kravene – og det betyder alt for vores medarbejderes sikkerhed.”

Svanemærket og tidsbesparende vaskeløsning
I 2019 blev vi hos Elis verdensmålscertificeret ved Bureau Veritas som den første virksomhed i verden. Alle vores landsdækkende vaskerier er svanemærkede, og forbruget af vand, energi og kemi i vores vaskeprocesser er lavere end Svanemærkets krav. På nogle af vores vaskerier har vi bl.a. industrimaskiner med lukkede kredsløb, der kan rense og genanvende skyllevandet og genindvinde varmen fra vaskeprocessen – og vores miljørigtige vaskeløsning betyder meget for Urbaser, der gerne vil gå forrest for den bæredygtige udvikling.

”Vores vision er et samfund uden affald, og vi arbejder hver dag for, at vi i Danmark bliver bedre til at sortere og genanvende ressourcerne. Det stiller høje krav til alle vores leverandører, der skal være så bæredygtige som overhovedet muligt – og Elis’ store fokus på verdensmålene og ressourceforbruget går fuldstændigt hånd i hånd med vores eget ønske om at være cirkulære. Det er klart, at Elis’ miljøoptimerede maskiner kan give en besparelse i forbruget af vand, energi og vaskemidler sammenlignet med, da vi vaskede tøjet i almindelige maskiner – og derudover sparer hver af vores renovationsmedarbejdere en masse tid ved, at de ikke længere skal vaske tøjet selv. Nu skal de bare smide deres beskidte reflekstøj i vasketøjssækken, så kommer Elis og henter det – og når tøjet er vasket, leverer Elis det igen, så der altid ligger rent tøj klar i medarbejdernes tøjskabe”, fortæller Erik Bohn Andreasen.

Ovenud tilfredse med rådgivning, tøj og service
Både bukser, jakker og t-shirts er i fluorescerende gul farve og med godkendte reflekser for at sikre fuld synlighed året og døgnet rundt – også når skraldespandene skal tømmes i de tidlige, mørke morgentimer, og når renovationsmedarbejderne smider refleksjakken i sommervarmen. Og hvert stykke tøj er chippet og sporbart, så Urbaser altid kan holde styr på, at tekstilerne smides regelmæssigt til vask, og der ikke sker spild.

”Vi valgte Elis, fordi deres vaskerier er miljøvenlige og spredt over hele Danmark, så vi kan nemt udvide løsningen på sigt. Elis var også milevidt foran de andre leverandører, vi talte med, når det kom til deres beskrivelse af, hvordan de ville samarbejde med os og løse opgaven i hverdagen – og hvordan vi kunne undgå, at tøj ligger ubrugt hen i skabene. Den rådgivning, vi har fået fra Elis om at sammensætte klasse 3-reflekstøjet, så det opfylder vores medarbejderes behov for synlighed, har været super god. Renovationsmedarbejderne er rigtigt glade for tøjet, som er i høj kvalitet og komfortabelt at have på. Og selve servicen med at få vasket og leveret tøjet af Elis har bare spillet fra starten – der er ikke en finger at sætte på det, så vi er ovenud tilfredse med løsningen”, fortæller Erik Bohn Andreasen.

Hvordan undgår du de 7 mest almindelige og livsfarlige fejl, som folk i reflekstøj begår? Se de gode råd fra vores eksperter i artiklen her

Vil du vide mere om fordelene ved vores professionelle vaskeløsning, arbejdstøj og reflekstjek? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Fakta om Urbaser:

• Urbaser er et af Danmarks førende renovationsselskaber – og markedsledende på indsamling af landets husholdningsaffald.
  • I Danmark servicerer Urbaser ca. 1,4 millioner mennesker, men selskabet er også en del af den globale Urbaser-organisation, der servicerer mere end 50 millioner mennesker i over 27 lande.
  • Urbaser tager et stort ansvar for miljøet – i Danmark kører Urbaser bl.a. i el- og biogasdrevne skraldebiler på nogle lokationer.