Bus kører ud med sundheds- og pensionsråd til vores vaskerimedarbejdere

Hvordan kan virksomheder bane vej for, at medarbejdere med fysiske opgaver får passet godt på sig selv – både i ungdommen og alderdommen? Vores vaskerimedarbejdere får besøg af en bus, der bringer sundheds- og pensionsråd tæt på dem.

Sundhedsbussen

Alle vores produktionsmedarbejdere har en pensions- og sundhedsordning hos PensionDanmark – og da vi hos Elis gerne vil gøre en ekstra indsats for at fremme medarbejdernes sundhed og trivsel, har vores HR-afdeling arrangeret, at PensionDanmarks Sundhedsbus fra juni til oktober kører rundt og besøger vores landsdækkende vaskerier. Inde i bussen sidder der både en sygeplejerske og pensionsrådgiver, som kan teste, guide og rådgive vaskerimedarbejderne ud fra deres individuelle sundheds- og pensionsbehov. Vores Senior HR-konsulent Pernille Kristensen fortæller:

”Arbejdet på et vaskeri er naturligt hårdt for kroppen… Det slider at løfte tøjbunker, skubbe rullebure og gentage de samme bevægelser, når du folder tekstiler. For at vi kan give vores vaskerimedarbejdere et sikkert arbejdsliv, ønsker vi at skabe en kultur, hvor de alle kender og gør brug af de forebyggende behandlingstilbud i deres sundhedsordning. I Sundhedsbussen kan vaskerimedarbejderne bl.a. få taget mini-sundhedstests og få målt deres bodyage og muskelmasse og tale ansigt til ansigt med en sygeplejerske om deres fysiske og psykiske udfordringer. De kan samtidig høre om mulighederne for at bestille den rette behandling via sundhedsordningen hos f.eks. en kiropraktor eller psykolog – og det gør hjælpen langt mere konkret, relevant og tilgængelig for den enkelte”.

Hos os gør direktionen en stor indsats for at anerkende den enkelte medarbejder – og hvert år bliver udvalgte produktionsmedarbejdere hyldet og belønnet for at være rollemodeller. Læs mere her

Sundhedstest, bodyage og muskelmasse
Vi har i mere end 20 år været en arbejdsmiljøcertificeret virksomhed, og et af vores primære verdensmål er verdensmål 3: Sundhed og trivsel – derfor er det naturligt, at vi gør en ekstra indsats for at passe på vores værdifulde vaskerimedarbejdere. Og for at mindske risikoen for skader, sygefravær og nedslidning er det også en del af de daglige rutiner, at vores vaskerimedarbejdere arbejder i rotation og laver elastiktræning i arbejdstiden.
Som vaskerimedarbejder hos vores vaskeri i Løgumgårde ved Thomas alt om, hvordan det føles i kroppen at fylde og tømme vaskemaskiner dagen lang – og som han fortæller, var besøget i Sundhedsbussen en god oplevelse for ham:

”Da jeg startede her på vaskeriet, fik jeg hurtigt ondt i knæ, led og ryggen, men efter et par måneder vænnede min krop sig til det fysiske arbejde, og så gik det væk – men jeg træner også meget og lever sundt i min fritid. Jeg er 26 år, og sundhedstesten i bussen viste, at min bodyage kun er 18 år – så det var super dejligt at blive bekræftet i, at min krop har det rigtigt godt. Lige nu har jeg slet ikke brug for nogen form for behandling, men det er rart, at jeg nu har fået mere viden om alle de gode muligheder og tilbud, som jeg har i min sundhedsordning – for jeg vil helt sikkert gøre brug af de tilbud, hvis jeg en dag får behov for hjælp”, siger Thomas og fortsætter:

”Jeg synes, det er dejligt at være på en arbejdsplads, hvor ledelsen fokuserer på, at vi medarbejdere skal have det godt, og jeg vil i høj grad anbefale andre at besøge PensionDanmarks bus, for det er så nemt – den holder lige udenfor ens arbejde, og når nu man får en mulighed for at få testet sin sundhed i arbejdstiden, er det jo bare at få det gjort.”

79 % af vores medarbejdere i Taastrup-vaskeriet har fået større velvære af elastiktræning – læs mere her

Pensionsrådgivning på stedet
Vores medarbejdere kan frit vælge, om de under besøget i bussen ønsker en 20 minutters session med en sygeplejerske – og/eller en 20 minutters session med en pensionsrådgiver, som på stedet gennemgår og kan lave evt. justeringer i den enkelte medarbejders pensionsaftale. Mange af vores vaskerimedarbejdere har en anden etnisk oprindelse end dansk, og ifølge Pernille Kristensen er det især for dem en hjælp med pensionstjekket i bussen.

”Vi kommunikerer løbende til vores produktionsmedarbejdere om deres pensions- og sundhedsordninger, bl.a. via den interne kommunikations-app: ”InTouch”, som vores medarbejdere har på mobilen. Men hvis du ikke har et stærkt dansk sprog, kan det være en stor barriere at finde frem til din nærmeste behandler via sundhedsordningen eller at få den viden, som er nødvendig for at forstå alle dele af din pension. Vi vil gerne stille de rammer til rådighed, som sikrer, at vores produktionsmedarbejdere ved, hvad de vil få udbetalt som ældre, eller hvis de kommer ud for en ulykke – og om de betaler nok ind til deres pension”, siger Pernille Kristensen og fortsætter:

”Vi har jo et ansvar for, at de medarbejdere, som gør så meget for Elis hver dag nu, også kan føle sig trygge og godt hjulpet, når de en dag kommer i pensionsalderen. Når de sidder roligt i bussen sammen med en erfaren rådgiver og ser på deres egne pensionsforhold, bliver de taget mere i hånden – og jeg ved, at flere af vores produktionsmedarbejdere er positivt overraskede over, at de på så kort tid har fået en forståelse for deres pension, som de ikke havde før.”

I vores hotel- og restaurantvaskeriers lavsæson får produktionsmedarbejderne tilbudt sprogundervisning i arbejdstiden – læs mere her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en tekstilservicepartner, der har fokus på medarbejdernes sundhed og trivsel? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com