Strategi og organisation

Vi lancerer vores nye strategi: ”Sammen om fremtiden”

Med vores nye, ambitiøse strategi vil vi stræbe efter at reducere vores påvirkning på kloden, mindske CO2e ud fra Science Based Targets, styrke vores cirkularitet og genanvende flere tekstiler – og skabe den bedste arbejdsplads for vores medarbejdere.

Ny strategi

Et udpluk af vores dygtige vaskerimedarbejdere sammen med CSR-chef, Christina Saxkjær

I vores nye strategi for Elis Danmark A/S i 2023-2025: ”Sammen om fremtiden” sætter vi kurs mod at skabe en fremtid, som vores kunder og medarbejdere gerne vil være en del af, fordi vi træffer ansvarlige beslutninger og udvikler mere bæredygtige løsninger. Og som vores administrerende direktør Peter Hasbak fortæller, er strategien ambitiøs:

”I vores nye strategi ”Sammen om fremtiden” er vores CSR-strategi integreret med forretningsstrategien, så vi får én fælles strategi for Elis Danmark, hvor alle vores ambitioner for, hvordan vi vil påvirke fremtiden for vores kunder, kloden, mennesker og Elis støtter op om og fremmer hinanden. For at vi kan nå forretningens overordnede mål, skal vi altså også nå i mål med vores CSR-ambitioner, som vi i den nye strategi har skærpet, udvidet og fremrykket. Vi vil stræbe efter at blive dén foretrukne samarbejdspartner, som vores kunder selv synes understøtter dem optimalt på deres bæredygtige rejse – og være den arbejdsplads, som vores medarbejdere selv synes er den bedste for dem. Og vi vil forpligte os mere til at måle og dokumentere, at vi gør en reel forskel for klimaet, miljøet og mennesker”.

Cirkulære løsninger og CO2e-reduktion i tråd med Science Based Targets

I den nye strategi har vi bl.a. skærpet vores 3 ledestjerner, der viser, hvad vi har som langsigtet ambition at opnå i 2030. Vores CSR-chef Christina Saxkjær fortæller:

”Vi holder fast i vores tidligere 2030-mål om at opnå 100 % genanvendelse af vores tekstiler i 2030, men i den nye strategi har vi sat os et fremrykket delmål om at genanvende 80 % tekstiler i 2025. Udviklingen indenfor tekstilgenanvendelse går heldigvis stærkt, og i samarbejdet med vores partnere har vi de seneste år haft nogle gennembrud, så vi nu tror på, at det er realistisk, at vi vil lykkes med at genanvende flere af vores tekstiler tidligere. Derudover har vi med den nye strategi sat os som mål at opnå 30 % reduktion af CO2e i scope 1 og 2 per leveret kg tekstiler i 2025 og 1 års forlængelse af vores tekstilers levetid i 2025”, siger Christina Saxkjær og fortsætter:

”Vi vil i det hele taget i den nye strategiperiode forpligte os langt mere til klimaagendaen, fordi vi i Elis-koncernen har tilsluttet os Science Based Targets initiative og fremover vil stræbe efter klimavidenskabeligt baserede mål for at nedbringe CO2-udledningen og være med til at begrænse den globale temperaturstigning. Vi har fortsat som ambition at opnå 100 % fossilfri transport i 2030 og har derfor sat et mål om at reducere vores dieselforbrug med 50 % i 2025. På den måde understøtter det ledestjernen om at levere CO2e-reduktion i tråd med Science Based Targets. Vi ved, at Elis Danmarks største CO2-udledning kommer fra vores tekstiler, og vi vil derfor have stort fokus på at styrke cirkulariteten i vores forretningsmodel. Med vores nye strategi vil vi stræbe efter at reducere vores klima- og miljøpåvirkning på kloden samt vores påvirkning på mennesker både herhjemme og i leverandørkæden. Vi ønsker at sikre mere bæredygtige løsninger med tanke på mennesker og miljø og ser frem til et spændende arbejde med vores nye ambitiøse strategi”.

Den bedste arbejdsplads for vores medarbejdere

Vores virksomhed har i mere end 20 år været arbejdsmiljøcertificeret, og alle vores ledere kommer på vores Leder DNA-uddannelse, hvor de lærer at drive medarbejdernes trivsel ud fra vores virksomheds værdier og 6 lederkompetencer: Empatisk, Anerkendende, Nysgerrig, Proaktiv, Vedholdende og Helhedsorienteret. Som Peter Hasbak fortæller, vil vi nu styrke indsatsen for at skabe den bedste arbejdsplads for vores medarbejdere:

”Vores medarbejdere er vores største værdi, og i en tid med mangel på arbejdskraft i Danmark er det en gave for både os og vores kunder, at vi hos Elis har så loyale og engagerede medarbejdere. Derfor sætter vi i den nye strategi endnu mere fokus på, at vi vil være den arbejdsplads, som vores medarbejdere vil anbefale til andre. Den arbejdsplads, hvor de selv føler, at de har en hverdag i balance, og hvor de anerkendes og involveres af lederne lokalt. For når vores medarbejdere er sunde, sikre og går glade på arbejde, så ønsker de også at blive hos os længere og at gøre en større indsats for at drive vaskeribranchen og vores forretning og kunder i en mere bæredygtig retning. Derfor har vi også involveret vores medarbejdere i udviklingen af strategien, så den afspejler dét Elis, som de drømmer om i fremtiden. I hele strategiperioden vil vi fortsætte med at involvere medarbejderne, og et udvalg af repræsentanter fra hver afdeling skal sikre, at vores medarbejderes ønsker til arbejdspladsen bliver hørt”.

Vores 2030-ledestjerner for Elis Danmark A/S:

1. Cirkulære løsninger: Vi vil opnå 100 % genanvendelse af tekstiler
  2. CO2e-reduktion: Vi vil levere CO2e-reduktion i tråd med Science Based Targets
  3. Vores bedste arbejdsplads: Vi vil skabe en tryg og sund arbejdsplads med et anbefalelsesværdigt arbejdsmiljø

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en tekstilservicepartner, der vil gå forrest for klimaet, miljøet og mennesker? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Se videoen med vores strategiske retning for de næste tre år, hvor vi sætter CSR og vores medarbejdere i højsædet.