Hos Berendsen kører vi ikke én kilometer – uden at tage hensyn til miljøet

Hos Berendsen Danmark investerer vi konsekvent i at sikre, at ikke kun alle vores industrivaskerier – men også hele vores forsyningskæde – lever op til Svanemærkets krav. Så når vores chauffører hver dag kører rundt i landet for at afhente og levere tekstiler hos nogle af Nordens førende virksomheder, er selv de mindste detaljer i logistikprocessen nøje tilrettelagt for at skåne miljøet.

kørsel

Alle Berendsen-chauffører er uddannede i miljørigtig kørsel

Som Danmarks førende leverandør af tekstilservice har vi 159 chauffører fordelt over hele landet, som hver dag, året rundt tilbagelægger hundredvis af kilometer på vejen for at forsyne landets virksomheder rettidigt med rene tekstiler – så vi er meget bevidste om vores ansvar for at mindske CO2-udledningen. Derfor stiller vi også krav til vores chauffører om, at de skal uddannes og certificeres i miljørigtig kørsel, så de alle er i stand til at:

• energieffektivisere deres gearskifte, acceleration og hastighed
  • optimere benzinforbruget både under kørslen og ved standsning
  • på- og aflæsse bilerne for tekstiler på den mest miljøvenlige måde

Intelligent, CO2-optimeret ruteplanlægning

At mindske CO2-udledningen handler naturligvis også om at minimere antallet af kørte kilometer. Hos Berendsen samarbejder vi bl.a. med landets store hospitaler, plejehjem, hoteller og virksomheder med renrum, som er helt afhængige af at modtage rene tekstiler konstant for at holde det daglige arbejde i gang – derfor går vi aldrig på kompromis med antallet af ugentlige leveringer. I stedet har vi investeret i et intelligent system til CO2-venlig ruteplanlægning. Dennis Smidt, som er Miljø- og arbejdsmiljøkonsulent hos Berendsen Danmark, forklarer:

”Systemet kan meget præcist beregne, hvad der er de korteste og mest miljøskånsomme ruter for vores chauffører. Når vi får nye kunder, bliver deres afhentnings- og leveringsadresser løbende registreret, og ud fra den viden beregner systemet selv, hvordan vi skal omlægge vores ruter fremadrettet for fortsat at minimere vores CO2-udledning – og samtidig sikre, at alle vores kunder hver uge får deres tekstiler afhentet og leveret rettidigt. På den måde ved vi, at vores chaufførers aktuelle ruter er så miljøvenlige som overhovedet muligt.”

Nye Euronorm-filtre mindsker partikeludledningen fra vores lastbiler

For at skåne miljøet er vores lastbiler desuden udstyret med de nyeste partikelfiltre. Dennis Smidt fortæller:

”Hver gang vi udskifter vores lastbiler, stiller vi krav til leverandøren om, at de skal have det seneste Euronorm-filter, som p.t. er Euronorm 6. På den måde sænker vi konstant vores lastbilers udledning af skadelige partikler – og samtidig sikrer den systematiske opgradering af partikelfiltre, at vi både nu og fremadrettet lever op til Svanemærkets krav.”

Vil du mere om hvilke CSR-mæssige og totaløkonomiske fordele, din virksomhed kan få ved at samarbejde med en tekstilpartner, som tager hensyn til miljøet i alle led af forsyningskæden? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send en e-mail  på: pmsupport@berendsen.dk  – vi svarer på mailen indenfor et døgn.