Vi har offentliggjort vores CSR-rapport for 2020

I 2020 har vi sendt ca. 250 medarbejdere på danskkurser som alternativ til afskedigelser samt indkøbt 90 % socialt og miljømæssigt bæredygtigt sengelinned og håndklæder fra vores største linnedleverandør. Se mere i vores nye CSR-rapport.

CSR-rapport 2020 - Cover

Fokus på bæredygtighed i en krisetid

Corona har sat dybe spor i erhvervslivets økonomi, men nogle virksomheder holdt alligevel fast i CSR-ambitionerne i 2020 – f.eks. viser en Rambøll-undersøgelse, at 2 ud af 3 store industrivirksomheder fortsatte den bæredygtige omstilling sidste år. Vores nye CSR-rapport viser, at vi hos Elis også fastholdt fokusset på bæredygtighed i en krisetid. Som tekstilleverandør til størstedelen af landets hoteller og restauranter var vi naturligt ramt af den faldende turisme, nedlukningerne og de fortsatte corona-restriktioner blandt vores kunder i 2020 – ligesom de mange hjemsendte og hjemmearbejdende danskere sidste år gav et fald i omsætningen i vores hygiejneafdeling, der forsyner arbejdspladser med blandt andet toiletpapir, sæbe og håndaftørring. Hos Elis brugte vi vores CSR-strategi som rettesnor for vores kriseledelse. 1 af de 3 ledestjerner i vores CSR-strategi er, at Elis skal være et fleksibelt sted at arbejde og kåres som Danmarks bedste arbejdsplads senest i 2030 – og kriseåret krævede i dén grad fleksibilitet af os, så vi tilpassede medarbejdernes arbejdsvilkår for at fastholde dem. Vores administrerende direktør Henrik Luxhøj fortæller:

"Da Mette Frederiksen lukkede landet ned i marts, var vi ikke et øjeblik i tvivl om, at vores vigtigste agenda var at fastholde vores medarbejdere, der er hjertet i vores forretning. Det var samtidig det socialt ansvarlige valg, da mange af vores vaskerimedarbejdere kommer fra kanten af arbejdsmarkedet, og nogle af dem har fundet fodfæste efter lang tids ledighed. Vi tog bl.a. imod lønkompensation og ordningen om arbejdsfordeling, og vi investerede i at opkvalificere ca. 250 medarbejdere på danskkurser, da vi har 46 forskellige nationaliteter ansat, som nu har fået et stærkere sprog”, siger Henrik Luxhøj og fortsætter:

Sidste år fik vi også i stor skala afprøvet og opsamlet værdifuld viden om, hvordan vi med hjemmearbejde, forskudte arbejdstider og Teams-møder kan skabe balance i medarbejdernes arbejds- og privatliv. Vi fik en ny politik, der gør hjemmearbejde mere tilgængeligt, og vi igangsatte det mest ambitiøse lederuddannelsesprogram i virksomhedens historie. Så i 2020 rykkede vi milevidt på vores ledestjerne om at blive en fleksibel arbejdsplads med fokus på sundhed og trivsel”.

Læs vores CSR-rapport 2020 her

Vil opnå cirkulære tekstiler

I FN’s Sustainable Development Report 2020 ligger Danmark på 2. pladsen over de lande, som er nået mest i mål med verdensmålene – men Danmark ligger desværre også i den helt høje ende, når det kommer til, hvor meget vi forbruger og producerer af affald. I 2020 blev vores virksomhed nomineret til både Verdensmålsprisen og DI Prisen for vores strategiarbejde med fokus på verdensmålene. Og i vores CSR-rapport kan du også læse om, hvordan vi sidste år rykkede tættere på vores ledestjerne om at opnå 100 % cirkulære tekstiler i 2030.

I 2020 fik vi implementeret en metode til at måle vores samlede mængde af kasserede tekstiler, og vi startede et samarbejde med Reused Remade, der får syet vores kasserede linned om til nye muleposer, som sælges i butikker. Vi indførte en ny metode til leverandørscreening, som kan styrke de miljømæssige og sociale forhold i vores værdikæde. Og over 90 % af det sengelinned og de håndklæder, som vi indkøbte hos vores største linnedleverandør Beirholm i 2020, havde certificeringer udover Oeko-Tex Standard 100 – langt størstedelen var certificeret med både EU-Blomsten, Oeko-Tex Made in Green og BCI-indkøbt bomuld”, siger vores CSR-chef Louise Elver.

Mennesker først – især i en krise

Vores 3. ledestjerne er at opnå 100 % ansvarlig transport i 2030. Derfor har vi bl.a. fokus på at udskifte vores bilpark med grønne køretøjer, levere forskellige produkttyper samlet til den enkelte kunde og uddanne vores chauffører i energirigtig kørsel. I CSR-rapporten fortæller vi åbent om, at indsatsen for denne ledestjerne blev forsinket i 2020.

I 2020 fik vi et nyt samlet logistik-set-up i region Nordjylland, og vi besluttede, at vi i år implementerer et flådestyringssystem, der kan monitorere kørselsadfærden i vores biler. Men med den nuværende infrastruktur er der ikke nok steder, hvor grønne køretøjer kan lade op, og under corona var vores fokus fremfor alt at fastholde vores medarbejdere, så vi måtte udskyde større investeringer – derfor blev vores indsats for denne ledestjerne forsinket i 2020. I et kriseår satte vi mennesker først – og når vi ser tilbage på 2020, er vi fremfor alt stolte af, at vi stod sammen om at passe på vores kunder, hinanden og vores virksomhed”, siger Louise Elver.

Læs vores CSR-rapport 2020 her

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en tekstilservicepartner, der tager et stort ansvar for mennesker og miljø? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com

Om vores ledestjerner

Hos Elis har vi 3 ledestjerner, som sætter kursen for vores CSR-indsats frem mod 2030:

1.  At opnå 100 % cirkulære tekstiler
  2.  At være et fleksibelt sted at arbejde og blive kåret som Danmarks bedste arbejdsplads
  3.  At opnå 100 % ansvarlig transport