Vi er på en bæredygtig rejse mod en fremtid med cirkulære tekstiler og ressourceforbrug

Vi tager et stort ansvar for at drive en cirkulær forretning – så både vi og vores kunder kan nedbringe forbruget af tekstiler og naturressourcer.

Cirkulær Forretningsmodel

Vores kerneopgave er at forsyne danske arbejdspladser med rent linned, arbejdstøj, måtter, klude, mopper og hygiejneløsninger. Hele vores forretningsmodel er cirkulær og en modsætning til ”køb, brug og smid væk”-kulturen, da vi udlejer, vasker og distribuerer tekstiler, som vi løbende reparerer og cirkulerer blandt mange forskellige brugere, hvilket forlænger tekstilernes levetid signifikant. Og vores ambitioner om at være cirkulære rækker langt – vi stræber efter alt fra at designe vores produkter cirkulært fra starten til at have et cirkulært ressourceforbrug på vores landsdækkende vaskerier og at indgå bæredygtige partnerskaber med organisationer og virksomheder, der kan lukke cirklen for vores kasserede tekstiler ved at give dem et nyt liv.

100 % cirkulære tekstiler i 2030
Vores ambition er at opnå 100 % cirkulære tekstiler i 2030 – og det kræver, at vi optimerer tekstilernes cirkularitet i både start-, brugs- og slutfasen. Vores marketingchef Anna-Sofie Plougmand fortæller:

Når vi indkøber tekstiler, lægger vi vægt på, at de er fremstillet miljømæssigt og menneskeligt ansvarligt og samtidig er slidstærke, så de kan holde til at blive vasket igen og igen, og vi kan cirkulere dem længst muligt. Vi kvalitetstjekker løbende vores kunders tekstiler, og på vores vaskerier kan erfarne syersker reparere arbejdstøj, så det fortsat opfylder de højeste kvalitetskrav – og så hele tøjstykket ikke skal smides ud, bare fordi en lynlås går i stykker, eller en syning revner. Vi chipper vores tekstiler, så de kan spores, og vi undgår svind. Og på vores svanemærkede vaskerier bliver tekstilerne vasket med lavt kemikalieforbrug og lav varme, og det skåner tekstilerne og forlænger deres levetid”, siger Anna-Sofie Plougmand og fortsætter:

Når tekstilerne med tiden bliver for slidte eller får varige pletter, udskifter vi dem med nye. Vi vil kunne genanvende alle vores tekstiler i 2030, og derfor har vi adskillige partnere, der aftager og giver vores kasserede tekstiler et nyt liv. I 2021 donerede vi 79.716 kg kasserede tekstiler til vores partnere, og en del af dem bliver brugt til gode formål som velgørenhed, uddannelse og at hjælpe udsatte i job. På sigt vil vi gerne nå derhen, hvor vores tekstiler kan blive i deres egen cyklus, så en kasseret T-shirt bliver til en ny T-shirt, og det samarbejder vi med vores partnere om, men teknologien er stadig umoden. Derfor har vi på den korte bane fokus på, at vores kasserede tekstiler skal indgå som råmaterialer i andre brancher – mens vi engagerer os i ny forskning indenfor tekstilgenanvendelse”.

Vil genanvende vand og energi cirkulært
Siden 90’erne har alle vores miljøoptimerede vaskerier kontinuerligt målt og reduceret deres vand- og energiforbrug, som opfylder Svanemærkets krav, der skærpes løbende. Derfor har vi også fokus på at gøre vores vaskeprocesser mere cirkulære for at udnytte naturens ressourcer optimalt.

Vi har maskiner med lukkede kredsløb, så vi kan rense og genanvende skyllevandet, og vi stræber efter at genindvinde varmen fra vaskeprocessen. Vores vaskeri i Holbæk bruger regnvand i vaskeprocessen. Og vi leder kontinuerligt efter nye veje til at genanvende naturressourcerne og reducere vores affald i form af spildevand. Sidste år gjorde vores måttevaskeri et gennembrud, da vi i et testforløb med et båndfilter lykkedes med at fjerne over 99 % af mikroplast og gummi og over 90 % af de metaller, som vi normalt udleder til kloakken ved vask af måtter. Testen viste, at vi kan rense vandet fra måttevask så effektivt, at vi kan genanvende det igen og igen og ikke udlede spildevand. Og i løbet af 2022 vil vi implementere båndfilterløsningen i fuld skala i måttevaskeriet i Karup, hvilket kan reducere vandforbruget i vaskeriet med op til 75 %”, siger Anna-Sofie Plougmand.

Du kan læse mere om vores testforløb med at vaske måtter uden at udlede spildevand i artiklen her

Produkter af genanvendte materialer
Vi introducerer kontinuerligt nye og mere bæredygtige produkter, som er fremstillet helt eller delvist af genanvendte materialer. Vores miljøklude er lavet af 80 % genbrugsbomuld, og langt de fleste måtter i vores sortiment er lavet af enten genbrugsnylon ECONYL eller genbrugspolyester (rPET). Vores CSR-kollektion af arbejdstøj er lavet af BCI-indkøbt bomuld og rPET. Og vi udlejer og servicerer Cradle-to-Cradle-certificerede toiletdispensere, ligesom vi løbende oppudser og renoverer vores kunders brugte og slidte dispensere, så de får en længere levetid.

Vi forsyner Den Gamle Kro med kokkejakker, der fremstilles af genbrugte plastflasker – læs mere her

Cirkulær økonomi er en fordel for vores konkurrenceevne
I 2019 blev vi verdensmålscertificeret som den første virksomhed i verden, og vi er sidenhen blevet recertificeret 2 gange. Et af vores primære verdensmål er nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion – så det er naturligt, at vi følger den cirkulære tankegang om at holde værdifulde produkter og ressourcer i kredsløb. Vores miljøansvar rækker da også langt ud i forsyningskæden – helt ud på bomuldsmarken, hvor vi vælger BCI-indkøbt bomuld, som sikrer, at bomuldsbønderne både har anstændige arbejdsforhold og uddannes i at dyrke jorden med et ansvarligt forbrug af vand og pesticider. Og som vores administrerende direktør Henrik Luxhøj fortæller, er vores cirkulære fokus også en økonomisk fordel:

De virksomheder, der går forrest for at gøre en bæredygtig forskel nu, vil også stå i front som de foretrukne samarbejdspartnere i fremtiden – og vi ved, at mange kunder vælger os, fordi vi minimerer forbruget i vores egen produktion og forsyningskæde. Det kræver naturligvis nogle investeringer at indkøbe miljøoptimerede maskiner og teknologiske løsninger, der baner vej for, at vi kan genanvende vand og energi i lukkede kredsløb – men det gør også vores forretning mere stabil, at vi bliver mindre og mindre afhængige af de hele tiden mere knappe og dyre naturressourcer. Totaløkonomisk er det en fordel for os, at vi hvert år sparer udgifter til vand og energi, og at vi kan tiltrække og fastholde kunder, fordi vores service lever op til deres nuværende og fremtidige miljøkrav”.

Vil du vide mere om fordelene ved at samarbejde med en tekstilservicepartner, der tager ansvar for at drive en cirkulær forretning? Ring til os på tlf. 70 13 33 31 eller send os en e-mail på: dk-info@elis.com